Skip to main content

Aqui Não Se Chumba

No Agrupamento de Escolas de Carcavelos a regra é clara: Aqui não se chumba. "Em Portugal o chumbo é encarado como um castigo para o aluno que não trabalha. Mas na maioria dos casos não funciona. Se não comeram a sopa da primeira vez, não é por lhes servirmos uma segunda, exactamente igual, que vão passar a comer", declara o director Adelino Calado. É um exemplo do modelo defendido pelo órgão consultivo do Ministério da Educação, o Conselho Nacional de Educação, semelhante ao que vigora em países como a Finlândia ou a Noruega. Jorge Ramos do Ó, especialista em História e Psicologia da Educação, concorda: "Chumbar só serve para produzir culpa nos que reprovam, ao mesmo tempo que desresponsabiliza a escola." Já no ano passado (2014) o Banco de Portugal tinha defendido o mesmo quando o seu Departamento de Estudos Económicos concluiu que "a retenção numa fase inicial da vida escolar parece ser prejudicial para o desempenho educativo a longo prazo" e sublinhou que "poderá haver vantagem em substituir esta prática por programas alternativos de apoio" aos estudantes com mais dificuldades.

Também em 2012 a direcção da Educação da OCDE apontou que a reprovação é "uma prática que permite aos professores reduzir a sua expectativa em relação ao desempenho dos alunos". A investigação sobre o assunto mostra que a reprovação "é uma medida ineficaz, custosa e que certamente não está centrada no objectivo de fazer progredir o aluno na sua aprendizagem".

Enumeremos então os axiomas necessários para reestruturar o ensino em Portugal:

  1. Divisão em 3 ciclos: Primário (1º ao 4º ano), Básico (5º ao 9º ano) e Secundário  (10º ao 12º ano);
  2. Ensino obrigatório até ao final do Básico, o 9º ano;
  3. Fim das reprovações até ao final do Básico, o 9º ano. Cada aluno recebe na escala de 1 a 5 a nota que merece para o seu desempenho sem que isso o faça ficar retido;
  4. Organização do Secundário em dois semestres, à imagem do ensino universitário;
  5. Fim dos exames nacionais obrigatórios para concluir o Secundário;
  6. Os exames nacionais apenas seriam feitos como exames de acesso ao ensino universitário, tendo em conta as exigências de cada universidade, as quais cada aluno devia saber antecipadamente e se adaptar.
Winding the skein, Lord Frederic Leighton 

Comments

Popular posts from this blog

The Domains

The building blocks required to achieve success in a business domain and differentiate the company from its competitors:  Core domains : The interesting problems. These are the in-house activities the company is performing differently from its competitors and from which it gains its competitive advantage.  Generic domains : The solved problems. These are the things all companies are doing in the same way. There is no room or need for innovation here; rather than creating in-house implementations, it’s more cost-effective to adopt \ buy existing solutions. Supporting domains: The problems with obvious solutions. These are the activities the company likely has to implement in-house or outsourced, but that do not provide any competitive advantage. Domain experts are subject matter experts who know all the intricacies of the business that we are going to model and implement in code. In other words, domain experts are knowledge authorities in the software’s business domain. T

Meaning

Of all the information that every second flows into our brains from our sensory organs, only a fraction arrives in our consciousness: the ratio of the capacity of perception to the capacity of apperception is at best a million to one. A million times more bits enter our heads than consciousness perceives. Consciousness lags behind what we call reality. It takes half a second to become conscious of something, though that is not how we perceive it. Outside our conscious awareness, an advanced illusion rearranges events in time. Our consciousness lags behind because it has to present us with a picture of the surrounding world that is relevant. But it is precisely a picture of the surrounding world it presents us with, not a picture of all the superb work the brain does. The sequence is: sensation, simulation, experience. But it is not relevant to know about the simulation, so that is left out of our experience, which consists of an edited sensation that we experience as unedited. What we

The Evolution of Cooperation

The Tragedy of the Commons occurs when a group’s individual incentives lead them to take actions which, in aggregate, lead to negative consequences for all group members. It is a multi-player version of the Prisoner’s Dilemma. In the version of the game from which it got its name, the players are two prisoners, held in separate cells. Each has to choose between “cooperating” with the other (keeping quiet) or “defecting” (giving evidence against the other). Each makes the choice without knowing what the other will do. If both prisoners keep quiet, they are each sentenced to one year in prison. If one rats on the other, he or she goes free and the other gets 10 years. If they both rat on each other, they each get 5 years. The problem arises because whatever your opponent does, defecting gives you a higher payoff than cooperating.  In 1984 Robert Axelrod published a book called The Evolution of Cooperation, which contained a surprising reflection: if you play a Prisoner’s Dilemma game, n